Ny i børnehaven

Turdag

Når du får plads til dit barn i Børnenes Idrætshus børnehave, er der sikkert mange ting du gerne vil vide. Børn starter børnehave i Solrød Kommune når de er 2 år og 10 måneder.

- er du forældre i vores vuggestue, får du tilbudt en overleveringssamtale ca. 1 måned inden dit barn skal starte i vores børnehave. En medarbejder fra det børnehaveteam dit barn skal starte i kontakter dig/jer og aftaler tid for møde - inden mødet har medarbejderen talt med dit barns stue og fået overlevering.

- til samtalen vil medarbejderen fra børnehaven fortælle om teamets rutiner og hverdagen i børnehaven samt spørge ind til evt. anden nyttig viden. Du vil få mulighed for at fortælle om hvordan du oplever dit barn der hjemme. Formålet med dette møde er, gensidigt at få afstemt forventninger, så overgangen fra vuggestue til børnehave, bliver god for både dit barn og dig.

Det er vores erfaring, at det en stor omvæltning for både forældre og børn, at overgå fra vuggestue til børnehave. Der er mange flere børn at forholde sig til og ikke nær så mange voksne til at få opfyldt sine ønsker hos. Vi anbefaler derfor, at selvom dit barn har fået kendskab til børnehaven på deres "besøgsdage", og I derfor ikke skal have en ny indkøring, at du alligevel tilrettelægger dit arbejde, så du kan give dit barn kortere dage den første uge. Du vil opleve at dit barn er langt mere træt end normalt.

Er du ny forældre til et barn i Børnenes Idrætshus og har du ikke tidligere fået en rundvisning i vores dejlige hus, er du meget velkommen til at ringe og aftale en tid til besøg. Ved besøget vil vi vise dig stuen/teamet og en voksen fra det team dit barn skal gå i. Vi vil fortælle dig om hverdagen i børnehaven, vores rutiner og pædagogik.

Har du allerede været på rundvisning, kan du ringe og få en samtale med en medarbejder fra det team dit barn skal gå i, og aftale hvordan den første uge af indkøringen skal forløbe.

Vi forventer, at du har sat minimum 3-4 dage af til, at dit barn langsomt kan lære os at kende og blive tryg. Det er vores erfaring at en god indkøring tager ca. 1 uge. Uge 2, kan barnet ofte være hele dage i børnehaven, dog er det vores erfaring at kortere dage er at foretrække, så barnet langsomt vender sig til at være sammen med os.